Prepoznajemo potrebu brže i jednostavnije komunikacije građana s upravom, smanjenja birokratskih prepreka i poboljšanja dostupnosti javnih usluga. Grad mora aktivnije sudjelovati u optimiranju prometa i javnog gradskog prijevoza unapređenju gospodarenja otpadom i stvaranju uvjeta za energetsku neovisnost. Nedovoljno su iskorišteni potencijali otvaranja podataka kojima grad raspolaže, a taj proces može u značajnoj mjeri potaknuti inovacije, privući investicije i stvoriti prilike za razvoj novih digitalnih rješenja.
Građanima trebaju personalizirane usluge putem mobilnih aplikacija i web platformi, što će povećati njihovu uključenost u donošenje odluka i jačati povjerenje u institucije. Primjerice glavni korisnici „Dubrovačke kartice“ trebaju biti upravo građani jer će im se kroz tu platformu omogućiti niz njima prilagođenih servisa na jednom mjestu, od uvida u dostupnost pojedinih komunalnih usluga, plaćanja obaveza na jednom mjestu do popusta koji mogu ostvarivati u mreži uključenoj u DuCard platformu. Kroz ovaj program grad postaje predvodnik digitalne transformacije usmjeren na potrebe svojih građana i organizacija u zajednici, a ne samo konzument gotovih rješenja.
Programom koji namjeravamo provesti osigurat ćemo:
Držimo da je današnju razinu usluge građanima moguće znatno unaprijediti pojednostavljenjem i prilagodbom procesa uz primjenu dostupnih informatičkih rješenja i dobrih praksi.Grad Dubrovnik suočava se s nekoliko ključnih problema u pružanju kvalitetnih digitalnih servisa građanima i zajednici. Glavni od njih koje kao korisnici možemo uočiti mogu se podijeliti u sljedeće kategorije:
1. Nepotpuna digitalizacija i nedostatak integracije sustava
2. Loša dvosmjerna komunikacija između Gradske uprave i građana
3. Nedovoljna iskorištenost otvorenih podataka
4. Nedostatak infrastrukturne podrške za pametne gradove
5. Ograničena digitalna uključenost i edukacija građana
6. Turistički pritisak i manjak prilagođenih digitalnih rješenja
Zašto postoje ovi problemi
Problemi proizlaze iz nepostojanja jasne strategije razvoja i unapređenja procesa kojima upravlja i za koje je odgovoran Grad Dubrovnik, a koji se mogu osloniti na informacijske tehnologije.Za program „Informatizacija Gradske uprave“, za 2025. godinu planiraju se sredstva u iznosu od 2.084.200 eura, za 2026. godinu u iznosu od 2.005.200 eura dok se za 2027. godinu planira iznos od 2.062.200 eura. Dakle 1,25% prihoda, što je u usporedbi s preporukama struke, ali i politikama na RH i EU razini nedostatno.Republika Hrvatska je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) namijenila 20% ukupnih sredstava za digitalnu transformaciju, što iznosi približno 1,55 milijardi dolara . Iz fondova namijenjenih kohezijskim politikama, dodatnih 9% sredstava dodijeljeno je za digitalnu transformaciju. Na europskoj razini, Europska komisija je preporuča 10% proračuna EU usmjeriti na digitalnu transformaciju.Ovi iznosi pružaju okvirne smjernice, no prije definicije iznosa u proračunskim sredstvima, potrebno je provesti detaljnu analizu potreba uskladiti je sa strateškim ciljevima i apsorpcijskim kapacitetom za prihvat promjena koje će donijeti novi poslovni procesi oslonjeni na informacijske tehnologije.Držim da je za izostanak ozbiljnih sredstava u proračunu za projekte unapređenja procesa prema građanima glavni razlog nedostatak vizije što se može postići kvalitetnijim ustrojem procesa oslonjenim na informacijske tehnologije.
Što je potrebno učiniti?
Stvoriti integriranu digitalnu platformu za upravljanje gradskim uslugama s naglaskom na interaktivnost i dvosmjernu komunikaciju.
Povećati dostupnost otvorenih podataka kako bi se potaknuo razvoj inovativnih rješenja.
Ulagati u digitalnu infrastrukturu i razvoj pametnih tehnologija za učinkovitije upravljanje gradom.
Povećati edukaciju građana i zaposlenika uprave kako bi se osiguralo da digitalna rješenja budu široko prihvaćena i korištena.
Digitalna dvosmjerna platforma – GradZaGrađane
Cilj platforme: Omogućiti građanima Dubrovnika jednostavan, transparentan i interaktivan način sudjelovanja u radu gradske uprave te bolji pristup javnim uslugama.
Ključne funkcionalnosti:Dvosmjerna komunikacija: Građani – Gradska upravaSustav prijava i praćenja rješavanja komunalnih problema
Interaktivni proračun (Participativni proračun)
Javna rasprava i savjetovanje s građanima
Transparentnost rada vijećnika i gradske uprave
Zajednički portal za gradske službe i javna poduzeća
Tehničke smjernice:
Otvoreni podaci – Ključ za inovacije i pametnu gradsku upravuŠto su otvoreni podaci?To su podaci koje gradska uprava i javne institucije prikupljaju i koji su besplatno dostupni građanima, poduzetnicima i istraživačima u digitalnom formatu, bez ograničenja korištenja.Prednosti otvaranja podataka:
Primjeri korisnih skupova podataka:Urbana infrastruktura i promet
Turizam i kulturna baština
Gospodarstvo i tržište rada
Ekologija i održivost
Kako omogućiti upotrebu otvorenih podataka?
Zaključak: Kako Dubrovnik može iskoristiti prednosti digitalne transformacije procesa Digitalna platforma GradZaGrađane omogućit će građanima da aktivno sudjeluju u radu gradske uprave, prijavljuju probleme i predlažu rješenja.
Otvoreni podaci potaknut će razvoj inovacija, transparentnost i efikasnije upravljanje resursima.
Integracija s modernim tehnologijama (IoT, AI, Big Data) može unaprijediti kvalitetu života građana i učiniti Dubrovnik pametnim gradom budućnosti.
Prvi ključni korak: Grad Dubrovnik treba usvojiti strategiju digitalne transformacije koja uključuje razvoj dvosmjernih digitalnih platformi i sustavno otvaranje podataka.
Za one koji žele znati više – Što to konkretno znači?
Koje Još tehnologije Pametan grad koristi – samo par primjera:
Sadržaji za posjetitelje:
Unapređenje DuCardOsim dnevne, trodnevne i tjedne kartice kako se to danas nudi posjetiteljima putem DuCarda omogučiti da biraju pakete na osnovu svojih interesa i potreba.
Kako bi to izgladalo u praksi:
Primjer broj 1:
Četveročlana obitelj Francuza sa psoaplikacija nudi sadržaje koji su im dostupni i zanimljivi. Prikazuje lokacije restorana i drugih objekata u blizini njihove lokacije koji su pet frendli. Poziciju najbliže veterinarske ambulante, fontanu na kojoj mogu natočiti vodu ili butige u kojoj mogu kupiti hranu za svog ljubimca. Daje popis lokacija koje jesu ili nisu dostupne njihovim četveronogim članovima obitelji.Kada takva obitelj kupuje obiteljsku karticu sustav će im npr. umjesto uključene karte za Lokrum (koju ionako ne mogu iskoristiti jer na Lokrumu nisu dozvoljeni kucni ljubimci) ponuditi neku drugu atrakcije koje mogu posjetiti. Putem aplikacije obitelj je saznala da za kretanje psa na javnim površinama bez povodca i za neodržavanje čistoće na javnoj površini nakon što je pas onečisti predviđena kazna u iznosu od 265 eura. Također je saznala da je pod Francuskom vlašču prije 200 godina izgrađena tvrđava Imperijal na Srđu i da u žičaru mogu sa psom.
Primjer broj 2:
Zaljubljeni par umirovljenika sa pomagalima za hodanje koji se upravo iskrcao sa kruzera u gradskoj luci nakon selfija za unuke kupuje ducard. Obzirom da su slabo pokretne osobe i da ostaju samo par sati sustav im nudi kupnju paketa prilagođenog njihovim mogučnostima. Umjesto obilaska zidina i penjanja do Lovrijenca izabiru paket koji ukljucuje brod za Lokrum, obilazak Sponze…. U điru po Lokrumu aplikacija im sugerira staze, lokrumske atrakcije, lokacije javih wc-a, obavještava ih kada i kojim putem moraju krenuti da ne zakasne na zadnji broj ili ih vodi do najbližeg mjesta za osvježenje. Shvatili ste poantu:)
Koliko to košta?
Pametno upravljanje gradom je puno više od kupovine skupih senzora, kamera, totema i displeja sa lošom rezolucijom od kojih najviše koristi imaju oni koji ih održavaju. Primjer dobre prakse aplikacija Kakav zrak dišemo. Naime, za praćenje kvalitete zraka na svima dostupan način nisu potrebni milijunski iznosi, već samo dobra volja i otvorenost prema javnosti.
Kakav zrak dišemo?
Srđ je Grad je prije godinu dana vlastitim sredstvima (kupnja više uređaja za analizu kvalitete zraka) i znanjem (izrada aplikacije za intuitivan prikaz dobivenih podataka) pokrenuo projekt mjerenja i dijeljenja podataka o kvaliteti zraka u Dubrovniku.
Vizija pametnog (mudrog) grada
Razvoj pametnog (mudrog) grada zahtijeva ne samo tehnologiju, već i novi način razmišljanja, sposobnost da stvarno razumijemo potrebe građana i želju da procesi odlučivanja budu transparentni. Bez obzira radi li se o prikazu trošenja proračunskih sredstava, plaćanju računa, trasi brze ceste do aerodroma, rezervaciji mjesta u domu umirovljenika ili npr. donošenju novog GUPa.