Nudimo red i smisleno upravljanje nakon 8 godina kaosa, neriješenih starih i nagomilanih novih problema


Kandidatkinje koalicije Slobodno (SDP, Srđ je Grad, Možemo!) za gradonačelnicu Anita Bonačić Obradović i njezinu zamjenicu Petra Marčinko predstavile su program koalicije na temu uvođenja reda u prometni kaos u suradnji s građanima. 

Osam godina vladavine i 850 mil. € kasnije Dubrovčani i dalje gube sate i živce u nesnosnim gužvama i vrteći se u potrazi za parkingom. Nakon desetljeća stihijskih i preplaćenih polurješenja, stari problemi eskaliraju, rješenja postaju sve skuplja, a novi problemi se gomilaju.

Dok se usporedivi gradovi hvale inovativnim rješenjima, jedan od najbogatijih šalje medijska priopćenja o 4 (četiri) autobusne čekaonice plaćene 24 tisuće € te se hvali s 800m već popucane lapadske obale koja nije riješila ni jedan jedini prometni problem. Plaćamo blizu 4 i pol milijuna € (!) za kilometar ceste Tamarić koja još nije otvorena zbog klizišta u Mokošici, naselju u kojem tisuće naših sugrađana prisilno specijalizira slalom vožnju i parking na divlje. 

Betonizacija, improvizacija, zabrane te svaljivanje krivnje na građane ostavili su Grad u prometnom kaosu. Količina i vrsta sadržaja u prostoru generira promet - više sadržaja daje više prometa, a na slabu infrastrukturu stvara začepljenje. Izmjene i dopune planova su bile pogubne, povećala se gustoća izgrađenosti i nastajali su problemi. Građani su umorni, frustrirani i zasićeni izlikama. 

Kada Grad ne upravlja gužvama, gužve vladaju Gradom.

Gradskim prometom je potrebno UPRAVLJATI u partnerstvu s građanima

Tuneli, brzi vlakovi i leteći automobili lijepo zvuče u predizbornim programima. Ali Dubrovniku danas nedostaje ono osnovno: infrastruktura koja funkcionira, dosljedna primjena reda i jednostavna, provjerena rješenja koja stvarno služe ljudima. Potreban je Strateški plan prometno-prostornog planiranja u čije središte se stavlja čovjek, a ne automobil. Plan daje smjernice i mjere za razvoj cjelokupnog prometnog sustava uz povećanje mobilnosti svih njegovih korisnika, a ne samo povećanje kapaciteta cestovne infrastrukture. Zbog povijesnog urbanizma, uskih ulica i ograničenog prostora, potrebna su inovativna rješenja koja će uravnotežiti mobilnost, održivost i očuvanje baštine.

Preduvjet povećanja propusne moći postojećeg prometa je parking za građane (ne turiste). Činjenica da nemamo prostora se ponavlja kao nedodirljiva dogma i služi kao opravdanje za ne-domišljatost i ne-činjenje. U Gradu koji upravlja, građani su partneri i u kreiranju i provedbi rješenja. Kroz privatno javno partnerstva s građanima gradit ćemo na gradskim parcelama garaže slično principu groblja. Grad daje parcelu i odriče se komunalnog doprinosa, građani plaćaju izgradnju garaže i dobivaju parkirno mjesto na koncesiju na određeno razdoblje (30-50 godina). Na taj način:

  • Trenutno pokrećemo projekte za rješavanje gorućeg problema
  • Grad ostaje vlasnik parcele i  ne ulaže vlastita sredstva
  • Građani povoljno rješavaju problem parkinga jer nemaju trošak kupovine parcele niti plaćanja komunalnog doprinosa
  • Parkirna mjesta podižu vrijednost stanova
  • Rješava se problem prometa u mirovanju i stvaraju se preduvjeti za oslobođenje ulica od nepropisnog parkiranja


Nakon desetljeća nereda, potrebna nam je nova prometna studija za dugoročna rješenja povećanja protočnosti prometnica, dok u međuvremenu provodimo intervencije temeljene na inputima građana i stručnjaka, poput:

  • Odvajanje prometa pješaka od prometa vozila putem nathodnika i pothodnika
  • Uvođenje kružnih tokova na najvećim raskrižjima u gradu
  • Povratak taxi prijevoza niz Boninovo u periodima vršnog prometnog opterećenja
  • Uvođenje video nadzora sigurnosti i reda u prometu


Dostupan i funkcionalan javni gradski prijevoz u službi građana

Libertas, kao i svako javno poduzeće, postoji da bi pružalo javnu uslugu. To znači – prvenstveno uslugu za građane ovog grada, a tek onda za turiste. Iako imamo najskuplju kartu s obzirom na dužinu realacija, vozni redovi ne prate potrebe radnika, učenika, umirovljenika, niti su prilagođeni potrebama kao što je odlazak liječniku, pogotovo u manjim prigradskim naseljima. Linije nisu koordinirane za presjedanja, a tijekom turističke sezone Libertas više služi kruzerskim turistima dok građani na stanicama diljem Grada na suncu čekaju autobus koji možda neće doći.Zaposlenici Libertasa, nakon što je Grad 2019. angažirao trostruke skuplje ZET-ove vozače, masovno odlaze u taksiste, a 2020. Libertas značajno ukidanja ili reducira linije uslijed korone. Neke od njih, poput petice, nisu nikad vraćene u istom obujmu: 2008. je imala 14 polazaka i vozila svaki dan, cijeli dan. Danas ima 6 polazaka i to samo radnim danom. Istovremeno, najnovija Studija procjene prihvatnog kapaciteta otkriva da je jedan od ključnih izazova u optimizaciji javnog prijevoza nedostatak preciznih podataka o broju prevezenih putnika. Grad, dakle, javnim prijevozom upravlja temeljem subjektivnih procjena djelatnika - recept za kaos kojem godinama svjedočimo. Ako želimo smanjiti broj privatnih vozila u prometu i gužve, moramo ponuditi kvalitetan, frekventan i dostupan javni prijevoz:

  1. Monitoring korištenja linija – uspostaviti stvarni digitalni sustav nadzora stvarnog broja putnika na svim linijama i u svim različitim periodima dana.
  2. Reorganizacija mreže linija i reforma voznog reda - postojeća je stara 35 godina i ne odgovara urbanističkom stanju grada. Potrebna je moderna, racionalna i uključiva mreža, koja se oslanja i na kotarske linije poput 8A i 2A. 
  3. Digitalizacija javnog prijevoza - aplikacija za planiranje putovanja i kupnju karata online, više aparata u autobusima za kupnju karata te ugradnja aparata na stajalištima uz jačanje kontrole karata.
  4. Pametno korištenje EU sredstava – kupnja autobusa usmjerena na jačanje gradskih i prigradskih, a ne kruzerskih linija.
  5. Jačanje radničkih prava – osigurati dostojanstvene uvjete rada i veća materijalna prava ne samo za vozače Libertasa, već i za zaposlenike Autobusnog kolodvora. Vozač treba biti vozač, ne i blagajnik i turistički vodiči.


Libertas nije privatna komercijalna tvrtka. Libertas je naš javni servis. Vrijeme je da se tako i ponaša – transparentno, odgovorno i u službi svih građanaSigurnost djece i pješaka mora biti prioritet u svim dijelovima grada

Nakon obilaska gradskih kotareva i mjesnih odbora, razgovarajući s građanima o svakodnevnim izazovima u prometu, povećanje sigurnosti u prometu – osobito za djecu i pješake – neospornio je prioritet koji zahtijeva hitno i sustavno djelovanje.Zbog toga predlažemo sljedeće mjere:

  • Uređenje i proširenje nogostupa gdje god je to infrastrukturno moguće, kako bi se osigurala sigurna pješačka komunikacija.
  • Poboljšanje vidljivosti pješačkih prijelaza, osobito u noćnim satima – kroz uvođenje dodatne javne rasvjete te jasnije i trajnije označavanje zebri.
  • Postavljanje usporivača prometa na svim prometnicama uz škole i vrtiće te osobito naseljima na magistrali poput Sustjepana i Trstenog…)
  • Postavljanje kamera za kontrolu brzine na prometno kritičnim točkama (Sustjepan, Magistrala, Ploče, Mokošica), s mogućnošću proširenja na sustav automatskog kažnjavanja nakon testnog razdoblja prilagodbe
  • Kroz Vijeće za prevenciju kriminaliteta jačati prometnu kontrolu
  • Uvođenje i stroga kontrola parkirnih mjesta za roditelje s djecom ispred pedijatrijskih ambulanti, uz jasno označene, vremenski ograničene parkirne zone ispred Doma zdravlja, u Mokošici, na Pločama i kod DOC-a.
  • Osiguranje dovoljnog broja parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom, uz omogućavanje prolaska vozilima s invalidskom oznakom rutom Boninovo - Pile kako bi se olakšao pristup najfrekventnijim invalidskim mjestima u gradu. 


(fotografije s predstavljanja u nastavku)